Ledeninfo

Bericht van luchtvaartpolitie ivm declaratie van en naar een niet-Schengenland

Zie ook documenten in bijlage

Please be aware of the new online GENERAL DECLARATION submission process in BELGIUM.

 

The external borders of the Schengen Area may be crossed only (inbound and outbound) at the official Belgian Border Crossing Points:

EBAW EBBR EBCI EBKT EBLG EBOS .

 

Additionally, a General Declaration is a mandatory immigration document for General Aviation flights.

 

Belgian border guards of the Federal Police require a General Declaration in advance, prior to take-off, using an online system that is

available at www.generaldeclaration.be

  

REMY Alain

Commissaris / Commissioner

  

FOR FURTHER SUPPORT

Ivan VANPARYS

1 ste Hoofdinspecteur / First Chief Inspector

 Federale Politie / Police Fédérale / Federal Police

Luchtvaartpolitie / Police Aéronautique / Aeronautical Police

BELGIUM

 

Belgian General Aviation Information Bureau (BGAIB)

Belgian GenDecCenter

 

Tel : + 32 56 36 07 98  (DAY 0500 – 2000 UTC)

Tel : + 32 59 34 00 05  (NIGHT 2000 – 0500 UTC)

URL : www.GeneralDeclaration.be

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informatie sportverzekering VMVV

zie https://www.vvmv.be/lid-worden-sportverzekering

**************************************************************************

Safety Airspace EBST

 Gelieve deze eens  volledig door te lezen zodanig  dat we als goede buren het luchtruim veilig, en zoals het hoort  kunnen gebruiken.

Schendingen van het gebruik van het luchtruim   EBST

 Er worden  regelmatig schendingen van het luchtruim en communicatie problemen  vastgesteld rond het vliegveld van Brustem.

 Hierbij wat extra informatie  (  oorsprong AIP  ) 

Regelgeving voor het gebruik van de Radio  en luchtruim  rond  het vliegveld EBST  :

  voor zij die twijfelen à   COMPULSORY  =  DWINGEND, VERBINDEND

Luchtruim  en reporting points

 

Al de bijkomende  inlichtingen / kaartjes vindt u terug op de website van SKEYS   zie  link  hieronder

 https://ops.skeyes.be/html/belgocontrol_static/eaip/eAIP_Previous/html/index-en-GB.html

 

 

Praktische info    te vinden op :  https://droneport.eu/manned-aviation/procedures/

**********************************************************************************************************************************************

Nieuwe regels milieuvergunning

Circuittraining

Opgelet! Sinds 28/12/2018 is de nieuwe milieuvergunning van toepassing met extra beperkingen voor circuit training met motorvliegtuigen.

Gelieve hier rekening mee te houden bij uw reservaties!

ZIe onderaan de pagina


Frequenties

Nieuwe radio frequentie : 125,380  vanaf 31/01/2019 !!!

**********************************************************************************************************************************


PISTON ENGINE ICING

Het Belgische Directoraat-generaal Luchtvaart wenst alle eigenaars en piloten van luchtvaartuigen voorzien van een zuigermotor attent te maken op de gevaren met betrekking tot ijsafzetting in de carburateur. IJsafzetting in de carburateur is een medebepalende factor in diverse luchtvaartongevallen in België en Europa. IJsafzetting in carburateurs kan het hele jaar voorkomen, ook bij temperaturen ruim boven het nulpunt.

Meer informatie over dit onderwerp vindt u terug in de EGAST Leaflet GA5 met betrekking tot “Piston Engine Icing” op de website van EASA: https://www.easa.europa.eu/document-library/general-publications/egast-leaflet-ga-5-piston-engine-icing

Het melden van voorvallen door piloten draagt rechtstreeks bij tot het veiliger maken van de luchtvaart en helpt beleidsmakers om de veiligheidsprioriteiten te bepalen. Meer informatie over het melden van voorvallen vindt u terug op onze website: http://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/belgisch_veiligheidsprogramma/melden_van_voorvallen

Vragen ? Suggesties ?
BCAA.Safety.Promotion@mobilit.fgov.be

*******************************************************************************************************************************************************************